Start Das Forum Preface Die 152VO-Infizierten stellen sich vor Even voorstellen dan maar!
Willkommen, Gast
Benutzername: Passwort: Angemeldet bleiben:
  • Seite:
  • 1

THEMA: Even voorstellen dan maar!

Even voorstellen dan maar! 07 Jan 2017 16:15 #1

  • Bas1976
  • ( Benutzer )
  • OFFLINE
  • Rookie
  • Beiträge: 5
Hey hallo mijn naam is Bas. Ik ben 40 jaar oud en heb vroeger veel aan modelbouw gedaan.
Ben de draad weer aan het oppakken en heb een aeronaut spitfire besteld die ik aan het bouwen ben.
Nu heb ik geen verstand van het lipo verhaal en kom er niet echt uit.
Dus hoop hier mijn verdere info te vinden via tips.
Want door het lezen zie ik door de bomen het bos niet meer.
Het hout bouwen gaat goed maar Electronica is niet mijn ding maar wel noodzakelijk.

Ik heb een tfl 542B20 buitenboordmotor besteld.
Die word geleverd met motor zelfde type nr.
Bij Dens model supplies.

En nou moet ik dus nog een.
escape,lipo accu's en lader en volgens mij een programmeerkaart?
Volgens orginele plan 2 keer 2s lipo 1800mah maar omdat ik een andere motor heb als orginele plan
Klopt dat niet meer volgens mij.

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren zodat ik de rest kan bestellen bij hobbyking denk ik.
En niet straks met een verkeerde setup zit.
Alvast bedankt!
Der Administrator hat öffentliche Schreibrechte deaktiviert.

Even voorstellen dan maar! 07 Jan 2017 18:09 #2

  • gema1831
  • ( Benutzer )
  • OFFLINE
  • Class DSH Stock Racer
  • Beiträge: 1618
  • Dank erhalten: 669
Hoi Bas

Welcome op het 152VO forum :muetze:

U zult hier wel antwoord krijgen op uw vragen... Maar ik laat het woord aan de Team (op Aeronaut en zo veel)

Groetjes uit belgië
Gema
Gruss, Mark
Der Administrator hat öffentliche Schreibrechte deaktiviert.

Even voorstellen dan maar! 10 Jan 2017 14:07 #3

  • Lex Verkuijl
  • ( Supermoderator )
  • OFFLINE
  • Moderator
  • Beiträge: 4795
  • Dank erhalten: 2992
Hallo Bas,

Allereerst welkom op dit forum! :shakehands:

De TFL outboard is een prima ding, stukken beter dan de Auronaut buitenboordmotor. De standaard outrunner is ook goed. Enig puntje van aandacht is het schroefas lager. Dat is van messing en vreet zich makkelijk vast. Óf je moet echt voor elke vaart dat ding smeren met goed vet, óf het lager vervangen door twee metaal-teflon lagers. Naar mijn mening heeft dat laatste de voorkeur, dan ben je meteen klaar.
En nou moet ik dus nog een.
escape,lipo accu's en lader en volgens mij een programmeerkaart?

Wat bedoel je met 'escape'? Programmeerkaart is niet strikt noodzakelijk, de meeste regelaars kun je ook via de zender instellen, als dat überhaupt al nodig is. De standaardinstellingen voldoen meestal al.

De outrunner op TFL kan op 2S of 3S draaien. Ik zou je adviseren op 2S te gaan varen, met 3S ist die Spitfire overgemotoriseerd en wordt slecht bestuurbaar. Met 2x 2S worden de accu's geloof ik in de zijkanten weggestopt (ken de bouwbeschrijving niet), ik zou dat dan ook zo doen, daar is alles op afgestemd. Die 2x 2S dan parallel aan elkaar schakelen, dan krijg je een 2S lipo met 3600 mAh capaciteit, is meer dan voldoende. Mocht je later sneller willen kan 3S altijd nog, of een 36mm prop monteren, kan die outrunner prima hebben.

Een laatste maar niet onbelangrijk puntje; de Aeronaut Spitfire is geen 152VO gelicenceerde bouwdoos en kan daarom geen startlicentie voor de 152VO Competities krijgen. Dit om teleurstelling te voorkomen, maar om er gewoon lekker zelf mee te varen is het een prima boot.
Gruss, Lex
Der Administrator hat öffentliche Schreibrechte deaktiviert.
Folgende Benutzer bedankten sich: gema1831

Even voorstellen dan maar! 10 Jan 2017 17:32 #4

  • Jo_S
  • ( Administrator )
  • OFFLINE
  • Administrator
  • Beiträge: 6447
  • Dank erhalten: 2631
Lex Verkuijl schrieb:
Wat bedoel je met 'escape'?

Ich habe auch gerätselt.
ESC >> Escape >> electronic speed controler
Keep the flat side on the water!
Der Administrator hat öffentliche Schreibrechte deaktiviert.
Folgende Benutzer bedankten sich: gema1831

Even voorstellen dan maar! 12 Jan 2017 17:52 #5

  • Bas1976
  • ( Benutzer )
  • OFFLINE
  • Rookie
  • Beiträge: 5
Hallo Lex,

Bedankt voor je reactie en het welkom.

Heb al aardig wat van je bouwverslagen en filmpjes voorbij zien komen.
En ziet er allemaal geweldig uit.

Ben blij om te horen dat ik de goede keus heb gemaakt qua motor.
En dat die lager het gaat begeven had ik ook al gelezen.
Zal is kijken als ik de rest ga bestellen of ze die hebben.
En anders bestel ik ze bij TFL.

En voorlopig vet en wat is goed vet?
Voeg je dat toe via de nippel op de outboard?
De onderste vd 3 of schroef je hem daarvoor open?

Ben nog niet zo bekend met dit fenomeen nl.
Heb hiervoor een ander bootje gebouwd maar met in boord motor en nimh batterij.
Dus nu een outboard en wil aan de lipo.

En haha :rofl: escape foutje van mij Jo_s en Lex. Ik bedoel inderdaad ESC.
Oftewel regelaar kun jij mij adviseren welke regelaar goed is en wel of niet
watergekoeld? Denk dat 2s goed is en misschien met de tijd is op 3s proberen.
Wil dan ook met deze setup een ander model bouwen later die wel
een 152VO licentie zou kunnen krijgen.

En een programmeerkaart is dus alleen makkelijk maar niet nodig.
Nou zijn ze niet zo duur geloof ik dus bestel er wel 1 bij.

Nou ben ik ook aan het zoeken naar 2 keer 2s 1800mah maar de keuze is reuze.
Kun je daar advies in geven?
Waar varen jullie op? Welk merk en hoeveel c.
En waar bestellen jullie dit soort dingen?

Ik moet alles nog aan schaffen dus misschien ook nog advies voor lipo lader?
Ik wil best wat geld uitgeven maar het hoeft nou ook weer geen vermogen te kosten!

En de buitenboord motor bevestigen?
Zodat ie er ook weer afkan voor volgende boot.
Is dat dan wel waterdicht? Of beter bij volgende boot andere montage plaatje?

Ik hoop dat ik niet teveel vraag maar je bent iemand die weet waar die mee bezig is
dus vandaar mijn vragen.

En by the way waarom vertaald het forum goed nederlands naar vreemde dingen?
Der Administrator hat öffentliche Schreibrechte deaktiviert.

Even voorstellen dan maar! 12 Jan 2017 18:47 #6

  • gema1831
  • ( Benutzer )
  • OFFLINE
  • Class DSH Stock Racer
  • Beiträge: 1618
  • Dank erhalten: 669
Hoi Bas,

één ESC van 60 Amp in voldoende

Voor Lipo batterij, kiest voor 2200 mAmp (als ze passen)

M.v.g.
Gema
Gruss, Mark
Der Administrator hat öffentliche Schreibrechte deaktiviert.

Even voorstellen dan maar! 12 Jan 2017 19:05 #7

  • Lex Verkuijl
  • ( Supermoderator )
  • OFFLINE
  • Moderator
  • Beiträge: 4795
  • Dank erhalten: 2992
Hoi Bas,

Dank voor je complimenten!

Alles even stapsgewijs. Met het laatste beginnend:
waarom vertaald het forum goed nederlands naar vreemde dingen?

Dat is Google Translate. Google is your friend zeggen ze, en dat klopt ook grotendeels, maar bij het vertalen missen ze veel gramatika. En specifieke termen, af en toe lach je je helemaal rot wat er van gebakken wordt!
wat is goed vet?

In ieder geval waterbestendig, dik en plakkerig. Flexasvet werkt goed, homokinetenvet (autoindustrie) hoor ik ook goede dingen van. Niet de hele as volspuiten met vet, maar alleen licht invetten, en van achter in de staart schuiven. Helemaal inspuiten geeft veel weerstand. De flexas moet je er toch na elke vaardag uit halen om hem te drogen en opnieuw in te vetten, anders gaat hij roesten en is erg snel kapot. Maar persoonlijk gebruik ik het niet voor het lager, alleen flexasvet om de flexas in te vetten, die metaal-teflon lagers zijn watergesmeerd = onderhoudsvrij. Daarom gebruik ik die ook het liefst.

Lagers zijn deze: www.tfl-hobby.de/Antrieb/Endstuecke--Dri...Gleitlager-4-mm.html En als je toch daar zou bestellen doe er meteen reserve flexassen bij. Die breken ergens een keer. De vraag is alleen wanneer. Flexassen moet je bij model buitenboordmotoren zien als vervangingsdelen, als de banden van een RC auto.
Oftewel regelaar kun jij mij adviseren welke regelaar goed is en wel of niet
watergekoeld?

In principe kan elke, als hij maar 50-60 ampere continu aan kan. Dan heb je marge genoeg. Watergekoeld is een pré, maar niet strict noodzakelijk. Ik gebruik zelf deze hobbyking.com/en_us/hobby-king-60a-esc-4a-ubec.html In Duitsland gebruiken ze veel deze hobbyking.com/en_us/turnigy-marine-60a-b...h-water-cooling.html
Waar varen jullie op? Welk merk en hoeveel c.
En waar bestellen jullie dit soort dingen?

Turnigy (normaal) en Turnigy Nano word veel gebruikt, als ook Zippy Compact. Met Flightmax ben ik niet zo blij. C-waarde minimaal op 25-30 houden. Lagere C-waardes kunnen als je het uitrekent ook de stroom wel makkelijk aan (30-45 ampere) maar blijken dan toch een mindere levensduur te hebben. Welke Lipo je exact nodig hebt is een kwestie van de afmetingen. Ik (en velen) bestel altijd bij Hobbyking. Daar is een handige tool om de juiste Lipo uit te kiezen: hobbyking.com/en_us/lipo.html Let wel op dat je uit het EU Warehouse bestelt, anders rijzen de verzendkosten de pan uit.
Ik moet alles nog aan schaffen dus misschien ook nog advies voor lipo lader?

Hier heb je ook veel verschillende. Als je verder wilt met Lipo's en meerdere boten is het handig om niet de kleinste lader uit te kiezen. Met 50 Watt laadvermogen kom je al heel ver voor 2S maar voor 3S is 80-100 Watt zo'n beetje het minimum om vlot accu's te kunnen laden. Twee uitgangen is ook handig om meerdere accu's tegelijk te kunnen laden. In ieder geval zou je er een Store-functie op moeten willen. Die laad je Lipo's tot bewaarspanning van 3,8 tot 3,9 volt per cel. Lipo's kunnen er minder goed tegen om helemaal vol of juist helemaal weggelegd te worden, dat is wel even belangrijk. Er zijn veel soorten, AC/CD of alleen DC. Vaak is een DC lader met een losse voeding voor op 230V de handigste keus.
En de buitenboord motor bevestigen?
Zodat ie er ook weer afkan voor volgende boot.
Is dat dan wel waterdicht? Of beter bij volgende boot andere montage plaatje?

Ik maak voor elke boot een eigen montageplaatje. Zul je vast wel gezien hebben; 3mm Alu met twee rijen M3 gaatjes. Die strak tegen de spiegel aanschroeven en het is meteen waterdicht.

Zo, weer wat leesvoer! :rofl: Teveel vragen kan niet hoor, we zijn hier om te helpen! :super: Maak anders een bouw-topic aan voor je Spitfire in Non-VO. Dan kun je daar alle vragen kwijt, hier in het welkomst gedeelte wordt het anders rommelig.
Gruss, Lex
Der Administrator hat öffentliche Schreibrechte deaktiviert.

Even voorstellen dan maar! 13 Jan 2017 17:26 #8

  • Bas1976
  • ( Benutzer )
  • OFFLINE
  • Rookie
  • Beiträge: 5
Hey Lex,
Bedankt voor je antwoorden.
Al snap ik er qua nederlands soms niks van.
Om te gieren inderdaad maar ook verwarrend.

Ik heb dezelfde regelaar als jij gebruikt besteld lucht gekoeld was een pre toch? en 2 keer een 2s lipo turnigy nano
25c~50c en een accucell 80watt lader.

Ik hoop hier mee de juiste setup te hebben en zal een ander verslag aan maken voor verdere vragen.
Der Administrator hat öffentliche Schreibrechte deaktiviert.
  • Seite:
  • 1
Powered by Kunena Forum